anställa personal

När är det dags att anställa personal?

Lucas Rosvall
Publicerad av Lucas Rosvall
den

Den senaste tiden har jag börjat fundera allt mer på frågan, när är det dags att anställa fler till företaget?

Förmodligen är detta en av de svårare frågorna som företagare. Inte minst när man står inför sin allra första anställning. Då kan en till anställd öppna upp flera nya dörrar, men samtidigt är det verkligen inte helt riskfritt.

När ska man anställa personal till företaget?

Enligt min syn är det enkla svaret; "anställ när det gör ont ett väldigt bra svar. Det behöver finnas ett verkligt behov innan man ens funderar på att ta in en nyanställd. Du behöver känna att ni inte längre klarar arbetet utan att ta in mer personal.

Samtidigt är det här viktigt att förstå skillnaden mellan en tillfällig stress och ett verkligt behov. Om du har extra mycket under en period, betyder det nämligen inte automatiskt att du behöver anställa fler personer.

Men om du märker att du måste säga nej till nya möjligheter månad efter månad och stressen fortsätter, då har du troligtvis ett verkligt behov av mer personal.

David Heinemeier Hansson, medgrundare av 37signals, förklarar detta som det "rörliga genomsnittet av smärta”. Detta betyder att problemet ska finnas där konstant under en längre tid.

Det räcker alltså inte med att du har det tufft i några veckor, känslan av att ni inte klarar er ska ständigt vara där.

Risken med att anställa för tidigt

Efter att ha läst på lite mer har jag insett det finns stora risker med att anställa bara för att, kanske speciellt om man bara anställer för att "alla andra" gör det, eller för att man ser det som en möjlighet att växa framöver.

Men samtidigt kan man ibland behöva lite extra kraft i företaget. Om något händer, såsom att en anställd blir sjuk eller säger upp sig, vill du gärna ha lite extra "reservkapacitet" för oväntade situationer.

Det viktiga är att alla personer i företaget har något meningsfullt arbete att göra från dag ett, samtidigt som det inte heller ska skapa käppar i hjulet för alla anställda.

Detta problemet kan exempelvis vara vanligt inom management, där chefer utan tillräckligt med arbete ofta kan börja skapa nya processer och regler som egentligen inte behövs. De inför nya möten varje vecka, skapar rapporter som ingen läser, eller bygger komplicerade system för saker som tidigare fungerade enkelt.

Ett annat exempel är när företag anställer specialister för tidigt. Om en specialist kommer in i företaget innan det finns tillräckligt med tekniskt arbete, kan denna person börja göra saker mer komplicerade än nödvändigt. Det kan leda till att enkla beslut tar längre tid och att teamet spenderar mer tid på möten än på att faktiskt få saker gjorda.

I värsta fall kan detta påverka hela företaget negativt, men också dina anställda. När anställda inte har tillräckligt att göra kan de känna sig otillräckliga, vilket kan leda till stress och missnöje. Det kan också skapa spänningar i teamet när vissa har för mycket att göra medan andra söker efter arbete.

När är det dags för oss att anställa?

Om jag tittar på vårt bolag, Fiive, så kan det dröja rätt länge innan det är aktuellt att anställa. Uppdragsmässigt ligger vi under vår totalkapacitet, vi hade klarat av att ta på oss ytterligare ett konsult- eller förvaltningsuppdrag. Detta är samtidigt som vi utvecklar våra egna produkter.

Detta beror till stor del på grund av AI. Det är svårt att säga hur mycket effektivare man blir med att använda AI-verktyg som Cursor, Claude och ChatGPT, men det handlar om mycket tid som man sparar.

Det är däremot svårt att säga hur mycket tid du sparar genom att använda AI-verktyg. Blir du 50% eller 100% snabbare? Min syn är nog att det beror mycket på, men det ligger nog någonstans i det spannet.

Detta är även en annan aspekt som gör det svårt med anställning. AI-verktygen blir hela tiden bättre och det är inte orimligt att tro att de kommer kunna lösa det som många anställda gör idag om några år.

Samtidigt kommer inget AI-verktyg kunna ersätta en A-player som också är generalist, utan dessa kommer alltid vara eftertraktade. Förmodligen blir de till och med mer värdefulla med AI-verktyg, eftersom de lätt kan styra över ett team av AI-agenter.

Vad kan man få ut från detta? Bland annat att det är viktigt att tänka långsiktigt när det kommer till anställningar. Anställ inte någon direkt, utan se verkligen till att de är rätt person. Det är bättre att vänta några månader än att anställa någon som inte passar in eller som inte har rätt kompetens.


Du kanske också gillar